Hoger ranken in Google met SEO

Geschreven door Siwar Soussia

9 jun, 2020

Hoger ranken in Google met SEO

Hoger in de zoekresultaten van Google verschijnen, gebeurt niet zomaar. Het algoritme van Google verandert namelijk constant. Er moet dan ook heel wat gedaan worden voordat jouw website op de eerste pagina te zien is. Het inzetten van Search Engine Optimization (SEO) is dé manier om jouw website te optimaliseren ten behoeve van de zoekmachines. In dit artikel lees je meer over hoe je hoger rankt in Google door middel van SEO. Voeg de tips & tricks toe aan jouw SEO strategie!

 

Wat is SEO?

Om te beginnen is het belangrijk dat je weet wat SEO precies inhoudt. SEO staat voor Search Engine Optimization. Oftewel het optimaliseren van een website om deze hoger te laten ranken in Google of andere zoekmachines. Hierdoor is jouw bedrijf beter vindbaar voor klanten.

SEO is een proces en omvat alle technieken die erop zijn gericht om de vindbaarheid van jouw bedrijf in de zoekresultaten te verhogen. Het behalen van een hoge positie in Google kan weken, zelfs maanden, duren. Op de lange termijn is SEO echter zeer gunstig. Het resultaat van een geoptimaliseerde website is namelijk blijvend, mits goed bijgehouden. Daarnaast hoeft SEO weinig te kosten. Het enige dat je investeert is tijd, moeite en eventueel de kosten voor een SEO tekstschrijver.

SEO optimalisatie is dus onmisbaar voor een goede ranking in Google. Hoe je jouw website SEO proof maakt, wordt hieronder uitgelegd.

 

Je website SEO optimaliseren

Ondanks dat niemand precies weet hoe het algoritme van Google werkt, zijn er 3 bekende pijlers waaraan jouw website moet voldoen. Hoger ranken in Google moet hoe dan ook lukken als je je aan de volgende punten houdt.

 

Relevante content

De inhoud van jouw website is nu belangrijker dan ooit. Zoekwoorden blijven onmisbaar, maar veel belangrijker is de boodschap van jouw content. Stop je teksten dan ook niet vol met zoekwoorden, want dat werkt averechts. Gebruik ze met mate. Zorg voor waardevolle en veelzeggende content die focust op de lezer en minder op de zoekmachines. De content moet aansluiten op de zoekintentie van de gebruiker. Dat realiseer je bijvoorbeeld met relevante, authentieke teksten die verrijkt worden door foto’s of video’s. Ook aan de afbeeldingen op je website moet je beschrijvingen toevoegen, namelijk de zogeheten ALT-teksten. Optimaliseer de leesbaarheid van de gehele content door gebruik te maken van tussenkoppen (H1, H2, H3).

Content die niet direct zichtbaar is op jouw website, maar wel in Google, is de meta data. Dit is het stukje tekst van jouw website dat Google in de zoekresultaten toont. Meta data is enorm belangrijk voor je SEO. Met de juiste meta title en meta description, zorg jij er namelijk voor dat bezoekers direct zien wat jij voor hen kan betekenen. Ook zorg je ervoor dat ze op het zoekresultaat van jouw bedrijf klikken en niet op die van de concurrent. Vertel in 1-2 zinnen wat je voor de klant kan doen en gebruik in zowel de titel als de beschrijving het belangrijkste zoekwoord waarop jij gevonden wil worden.

Voorbeeld meta data

voorbeeld meta data

Technische SEO

De technische staat van je website is een tweede aspect waarmee je punten kunt scoren in Google. De techniek vormt de basis van jouw website en bevordert een positieve customer journey. Er zijn een aantal factoren die bijdragen aan een hogere ranking in de zoekresultaten.

E
Snelle laadtijd

Verhoog de laadtijd van jouw website door bijvoorbeeld kleinere afmetingen en een lagere kwaliteit van afbeeldingen te gebruiken, te linken naar directe webpagina’s in plaats van redirects of browser caching in te schakelen. Browser caching slaat bij het eerste bezoek bepaalde bestandstypen op in de browser van de gebruiker, zodat de laadtijd van de website in het vervolg korter is.

E
Een veilige website

Bezoekers moeten veilig op jouw website kunnen navigeren. Zorg er daarom voor dat je website over een SSL-certificaat beschikt. SSL-certificaten maken het mogelijk een beveiligde verbinding tot stand te brengen.

E
Een responsive design

Vergeet niet dat een deel van jouw doelgroep de website via een mobiel toestel bekijkt. Je website en de content die je plaatst, moeten dan ook goed werkend en leesbaar zijn op mobiel.

E
XML-sitemap

Een XML-sitemap is een bestand dat je maakt voor zoekmachines. Het bestand bevat een lijst met url’s en gegevens van de pagina’s van jouw website. Google loopt met dit bestand gemakkelijker door jouw website heen.

E
Robots.txt

Als jouw website veel pagina’s bevat, is een robots.txt goed om te hebben. Dit is een bestand op je website waarin is opgenomen welke url’s interessant zijn voor Google. Zo bepaal je zelf welke pagina’s wel of niet worden getoond in de zoekresultaten.

Autoriteit van de website

Google rankt websites op basis van betrouwbaarheid. Anders gezegd: als er veel verkeer is op jouw website en er wordt vaak middels een link verwezen naar jouw website vanuit anderen, dan vat Google jou op als autoritair. Je wordt zo eerder getoond in de zoekresultaten dan bijvoorbeeld een concurrent. De kwaliteit en relevantie van die links spelen ook een rol.

Autoriteit opbouwen is lastig en heb je vaak zelf niet in de hand. Jij kunt immers niet bepalen wat anderen op hun website plaatsen. Wel kun je aan de slag gaan met linkbuilding. Linkbuilding is het genereren van links vanaf externe webpagina’s. Een website die volgens Google een hoge autoriteit heeft, wordt door zowel grote als kleine websites benoemd. Ook is er nog onderscheid tussen het type link. Denk aan een link in de tekst van een blog, een klikbare afbeelding of een link op social media. Zorg voor diversiteit in de soorten links die verwijzen naar jouw website. Let op: het is belangrijk dat elke link waardevol is. Dat betekent dat de verwijzing van een relevante website moet komen die te maken heeft met jouw branche. 

Aan de slag!

Google rankt jouw website op basis van diverse factoren. Met goede SEO teksten kun je dus hoger ranken in Google, alleen blijft het daar niet bij. Zelf moet je ook aan de slag met het verzorgen van verkeer op je website, door bijvoorbeeld dingen te delen op social media, mensen te verwijzen naar je website of door genoemd te worden op andere websites.

Ook ik ben constant bezig met het optimaliseren van mijn content. Daarom ben ik benieuwd naar wat je van mijn blog vindt. Laat je hieronder een reactie voor mij achter?

2 Reacties

  1. Adriaan S.

    Handige tips. Hier kan ik zeker wat mee.

    Antwoord
  2. Yasmin

    Handige tips en duidelijke uitleg. Dank!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2020 Tekstbureau Coco | Contact | Terug naar boven | KvK 70209405