7 tips om een krachtige sales copy te schrijven

Geschreven door Siwar Soussia

28 apr, 2020

7 tips om een krachtige sales copy te schrijven

Het is soms verdraaid lastig om een goede tekst te schrijven als het over jezelf of jouw product gaat. Toch mag je het belang van een sterke tekst op jouw sales pagina niet onderschatten. Zodra iemand op die pagina komt, is dat hét moment om jouw potentiële klant ervan te overtuigen dat jouw product is waar hij naar zoekt. Hoe je dat doet? Zorg voor een ijzersterke sales copy met behulp van de 7 tips uit deze blog!

 

1. Bepaal & analyseer je doelgroep

Voor wie schrijf je de tekst? Op welke vragen wil jouw doelgroep een antwoord hebben? En wat motiveert ze om over te gaan tot een aankoop? Het zijn vragen die jij jezelf moet stellen voorafgaand aan het schrijven van een tekst. De antwoorden vind je door zelf te onderzoeken hoe jouw doelgroep zich gedraagt. Kijk bijvoorbeeld eens bij de grote concurrenten om te zien welke communicatie leidend en blijkbaar succesvol is.

 

2. Focus op het belangrijkste onderwerp

Weet waar je het over hebt en wijk niet af van wat jouw boodschap is. Je maakt het jouw potentiële klant alleen maar moeilijker als je alle features van jouw product tot in de details opschrijft. Er is dan zoveel om te overwegen bij het maken van een beslissing. Niet alles is van belang om aan te geven. We hoeven alleen het allerbeste te weten en dat is wat jouw product zo uniek maakt.

 

3. Verkoop voordelen, geen kenmerken

Hoe gaat jouw product impact maken op het leven van de koper? Wat heeft de klant aan jouw product na aankoop? Met een goede sales tekst prikkel je de emoties van een klant die zoekt naar een oplossing voor zijn/haar probleem. Benadruk daarom vooral alle voordelen van jouw product en focus minder op de kenmerken. Neem bijvoorbeeld een dagcrème voor de verouderde huid. Wat verkoop je? Het feit dat er shea butter in verwerkt zit of dat rimpels zichtbaar verminderen en de huid weer straalt na het gebruiken van de crème? Dit laatste is natuurlijk wat een klant wil horen. Denk daaraan bij het schrijven van jouw sales copy.

 

4. Skip het formele taalgebruik

Wat de stijl van jouw tekst wordt, is natuurlijk afhankelijk van het type klant dat je wil aanspreken. In dit geval gaat het om het schrijven van de teksten voor een sales page. Het doel is dus onder andere om een connectie te maken met de lezer. Wees daarom niet bang om (te) informeel te zijn. Maak grappen en wees persoonlijk, ook als je de lezer met ‘u’ aanspreekt. Je tekst wordt tenslotte gelezen door een mens en geen robot (als je Google niet meetelt uiteraard).

Wat jouw schrijfstijl ook is, lees je tekst sowieso nog eens door of laat het doen door mij. Een spelfout kan de beste overkomen, maar draagt niet bepaald bij aan jouw geloofwaardigheid.

 

5. Maak de tekst leesbaar

Hoe belangrijk een goede tekst ook is, mensen lezen vaak niet het hele stuk. We willen snel tot een conclusie komen en daarom is het een must om goed leesbare teksten op jouw website te hebben. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Leesbare lettertypes
  • Een duidelijke structuur van de tekst
  • Het gebruik van bulletpoints en witregels

Vul jouw teksten met korte en actieve zinnen. Vermijd woorden als kunnen en zullen. Schrijf bijvoorbeeld “De gewenste doelen worden bereikt” in plaats van “De gewenste doelen zullen bereikt worden”.

Mooi meegenomen: een leesbare tekst zorgt ervoor dat bezoekers langer op jouw website blijven en daarmee scoor je punten bij Google.

 

6. Overtuig de lezer van jouw product

Een klant koopt jouw product niet zomaar als je alleen vertelt hoe geweldig het is. Je moet mensen ervan overtuigen dat het is wat zij nodig hebben.

Zorg voor bewijs dat aantoont waarom klanten juist bij jou hun aankoop moeten doen. Voorbeelden zijn reviews van klanten of voor en na foto’s. Verkoop je een dienst? Deel dan blogs waarmee je jouw kennis deelt en aantoont dat jij er verstand van hebt.

 

7. Gebruik specifieke CTA’s

Een CTA (Call To Action) is onmisbaar op jouw sales pagina. Als je wil dat iemand een bepaalde actie onderneemt, vertel de lezer dat dan. Mensen zijn van nature nieuwsgierig en een goede CTA prikkelt die nieuwsgierigheid. Maar welke woorden zijn dan goed om te gebruiken? Dat hangt er vanaf waar jij de klant naartoe wil leiden. ‘Koop nu’ werkt goed om te verwijzen naar een betaalscherm, maar alleen als een klant daar al aan toe is. Voor een CTA die verwijst naar een pagina met meer informatie, wordt ‘Lees meer’ vaak gebruikt. Een alternatief is om het voordeel te benoemen. Stel dat je een cursus ‘Boekhouden in 5 stappen’ verkoopt. In plaats van ‘Koop nu’, gebruik je ‘Leer mij boekhouden in 5 stappen’. 

Nu jij!

Ga ermee aan de slag en stimuleer jouw sales. Kom je er niet uit of wil je het schrijven van de tekst uitbesteden? Dan help ik jou daar natuurlijk graag bij. Neem contact op met Tekstbureau Coco.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2020 Tekstbureau Coco | Contact | Terug naar boven | KvK 70209405